20.07.2012

Płytka do .NET Micro Framework

Trenowanie na sucho nie sprawia jednak takiej frajdy jak uruchomienie programu w rzeczywistym systemie. Postanowiłem się rozejrzeć za czymś co pozwoli mi w prosty sposób testować programy na prawdziwym procesorze. 

Od razu odrzuciłem możliwość zmontowania samemu płytki, lutowania elementów itp. Wydaje mi się, że trzeba mieć trochę doświadczenia w konstrukcji układów mikroprocesorowych, aby samemu (nawet wg. schematów i plików z gotowymi PCB) wykonać taką płytkę. Lutowanie procesora w obudowie LQFP100 też na razie jest poza moim zasięgiem manualnym. Jedynym wyjściem pozostaje zakup gotowej płytki.

Gotowe płytki do NETMF posiada wiele firm w swojej ofercie. Po rozpoznaniu dostępności (zakup w Polsce), ceny (rozbudowane i drogie płytki ewaluacyjne odrzuciłem), popularności (przykłady i wsparcie na internecie) i możliwości (dużo portów, pamięci, jakieś gotowe diody czy przyciski) na polu boju zostały następujące pozycje:
Po głębszym rozpoznaniu tematu okazało się, że najlepsze według mnie pozycje to FEZ Cerberus i Netduino Go. Obydwie płytki działają na tym samym procesorze STM32F4. Na obu płytkach dla użytkownika dostępne jest około 300K FLASH na program (całość 1MB), około 100KB RAMu, dostępne interfejsy: USB, SPI, I2C, UART (port szeregowy), CAN, wejścia/wyjścia analogowe, PWM, OneWire itp. Możliwe jest również podłączenie modułów z interfejsem sieciowym. Zastanowiło mnie to, że obydwie płytki zbudowane są na procesorze STM32F4 (chyba nie bez powodu). Wówczas przypomniałem sobie, że gdzieś czytałem o STM32F4Discovery.

STM32F4Discovery to płytka testowa produkowana przez producenta procesorów STM32F4 - STMMicroelectronics. Na niej znajduje się dokładnie taki sam procesor jak na wyżej wspomnianych FEZ Cerberus i Netduino Go (ma tylko inny oscylator kwarcowy). Na płytce są już zamontowane (do wykorzystania): 4 diody led, jeden przycisk, czujnik położenia, mikrofon i przetwornik dźwięku. Do tego wszystkie porty wyprowadzone są na goldpiny i łatwo można się pod nie podłączać. Jeszcze mało? Cena to około 90 zł z przesyłką w Polsce, no i przede wszystkim na stronie netmf4stm32.codeplex.com specjalnie przygotowana wersja NETMF dla tej płytki! Myślę, że ta płytka będzie najbardziej sensowna, a jak coś nie wyjdzie to niewiele pieniędzy się zmarnuje. Jedyny mankament jaki widzę to brak gotowego portu ethernet, ale wszystko po kolei. Na to jeszcze przyjdzie czas...

Dodane po zakupie: do podłączenia płytki potrzebne są 2 kabelki USB. Jeden 'type A to mini-B' (u mnie spasował kabelek od aparatu cyfrowego) i drugi 'type A to micro-B' (ten musiałem dokupić). Bez tego ani rusz. Wtyki mini-B i micro-B lądują w gniazdach na płytce, a wtyki A (te tradycyjne USB) w komputerze.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz